MENU

Komentarzy (0) e-commerce, projektowanie i wdrożenia

Jakie są etapy projektu eCommerce?

puzzle-673250_1280x350

Droga od koncepcji na e-biznes do momentu jego uruchomienia bywa długa i skomplikowana. Często nie wiadomo od czego zacząć, a lista zadań do wykonania zdaje się ciągle wydłużać. Warto zorientować się jak wyglądają najważniejsze etapy projektu eCommerce – nie tylko po to, by kontrolować pracę wykonawców, ale także by wiedzieć czy postępy w projekcie zgadzają się z wyobrażeniami klienta.

Krok 1 – Gromadzenie wymagań i strategia

Początek projektu to analiza obecnego modelu biznesowego klienta. Ten etap wymaga dokładnej analizy potrzeb konkurencji i benchmarków oraz zgromadzenia oczekiwań wobec e-sklepu. Na pewno wiele informacji uzyskać można z briefu, ale warto doprecyzować uzyskane dane na spotkaniu startowym klienta z agencją.

Po dokładnym zebraniu wymagań czas na opracowanie strategii. Tutaj zastosować można powszechnie znane techniki analityczne, np. SWOT, które wyznaczą kierunek działań. To także idealny moment na warsztaty zespołu i klienta. Podczas burzy mózgów można kreować koncepcje, a także ustalić mierzalne wskaźniki sukcesu.

Krok 2 – Projektowanie funkcjonalne

Ustaloną strategię można przekuć na konkretne prace. Zaczynają się one projektowaniem interakcji. Na tym etapie projektant funkcjonalny (UX Designer) tworzy architekturę informacji, w której ustala m.in. podział asortymentu sklepu oraz nazwy kategorii. Do tego wyznaczone zostają wszystkie funkcjonalności serwisu. Całość zostaje przedstawiona na interaktywnych prototypach, czyli makietach. To właśnie one dają pierwszy pogląd na strukturę sklepu i jego działanie.

Przykład makiety funkcjonalnej - fragment ścieżki zakupowej

Przykład makiety funkcjonalnej – fragment ścieżki zakupowej

Warto także etap makietowania wesprzeć badaniami z użytkownikami. Użytkownicy znajdujący się w grupie docelowej sklepu wykonują kilka zadań na makietach. W ten sposób sprawdzana jest m.in. ścieżka użytkownika, intuicyjność nawigacji, zrozumiałość komunikatów, przydatność zaproponowanych rozwiązań. Wyniki badań (opracowane w raporcie zawierającym rekomendacje) stanowią wyznacznik do zmian na makiecie. Poprawki można zatem wdrożyć na etapie makietowania, zanim prace nad serwisem wejdą w zaawansowaną fazę. Na koniec projektant przygotowuje dokumentację, która będzie wykorzystywana na etapie wdrożenia (opis wszelkich funkcjonalności w sklepie).

Krok 3 – Projektowanie graficzne

Po stworzeniu finalnej wersji makiet można rozpocząć projektowanie graficzne. Najpierw tworzony jest look&feel strony głównej sklepu, przygotowany oczywiście na bazie makiet. Również na tym etapie bardzo ważne jest, by zebrać od klienta wymagania co do wyglądu e-sklepu – kolorystyki, typografii, logotypów. Po akceptacji koncepcji dla strony głównej, grafik może zająć się projektowaniem pozostałych widoków dla kluczowych podstron.

Krok 4 – Wdrożenie

Akceptacja projektu graficznego pozwala na wejście prac w decydującą fazę, czyli integracje. To właśnie tutaj sklep trafia do działu IT, gdzie następuje analiza techniczna i plan integracji sklepu z systemami: logistycznym (np. firmą kurierską), płatności (systemem ratalnym, e-płatności), magazynem, księgowym, rekomendacji, newsletterem. To bardzo ważne, by jeszcze przed wdrożeniem dokładnie ustalić listę integracji. Następnie wybrana zostaje platforma sklepowa (open source lub dedykowany CMS), a później przekazanie grafiki do cięcia HTML oraz parametryzacja platformy i programowanie.

Krok 5 – Testy i uruchomienie

Etap wdrożenia kończą testy, podczas których sprawdzane są ścieżki funkcjonalne, wydajność (na jednoczesną obsługę zakładanej liczy klientów), integracje, a także przeprowadzone Recovery testing – sprawdzenie procedur odtwarzania aplikacji z kopii zapasowej. Jeżeli testy dadzą wyniki pozytywne, następuje finalny etap projektowania eCommerce, czyli uruchomienie sklepu na wskazanym przez klienta hostingu.

Etapy projektowania eCommerce a komunikacja

Aby nie przeoczyć żadnego z wyżej wymienionych elementów, dobrze jest skorzystać z narzędzi kontroli. Przez wszystkie etapy można sprawnie przejść, stosując checklisty – spis działań przewidzianych dla każdej fazy projektu.

Z racji tego, że projekt przechodzi przez różne etapy działań, warto pamiętać o komunikacji. Osoba pracująca przy strategii, powinna uczestniczyć także w projektowaniu makiet. UX Designer zaś powinien ściśle współpracować z grafikiem, programistami oraz przetestować finalny produkt. Sklep powinien być zatem efektem pracy zespołowej, aby stanowił spójny pod każdym względem projekt.

Cały przedstawiony w tekście proces można zobaczyć na przygotowanej przez nas infografice „Plan wdrożenia eCommerce”. Kreacja w przystępny sposób prezentuje jak krok po kroku wygląda uruchomienie sklepu internetowego i podpowiada jak w dalszym czasie zadbać o rozwój e-biznesu.

Komentarze

Magdalena Pawelec on linkedinMagdalena Pawelec on facebookMagdalena Pawelec on email2
Autor artykułu:
Magdalena Pawelec
Przygodę z branżą interaktywną rozpoczęła w 2012 roku na stanowisku copywritera i redaktora serwisów internetowych. Aktualnie rozwija swoje zawodowe pasje jako content manager oraz specjalista ds. Public Relations. Wspierała i prowadziła projekty dla takich klientów jak: PARP, Energa, Samsung, Polkomtel.