MENU

Komentarzy (0) nasze know-how, projektowanie i wdrożenia, serwisy www, technologia

Jaki system CMS wybrać – open source vs. autorski

programming-593312_1920

Wdrażając nowy serwis internetowy, zawsze staniemy przed wyborem, jaki system CMS (Content Management System) wybrać do administracji i zarządzania treściami w naszej witrynie. W większości przypadków będziemy musieli opowiedzieć się po jednej z od wieku rywalizujących armii – zwolenników rozwiązań open source lub dedykowanych (autorskich) systemów CMS.

Z kronikarskiego obowiązku warto wspomnieć również, że nie jesteśmy ograniczeni tylko do wyboru pomiędzy systemami open source (np. WordPress, Joomla, Drupal) lub autorskimi rozwiązaniami. Na rynku istnieją również zamknięte, komercyjne rozwiązania „pudełkowe” czy raczej frameworkowe, takie jak IBM Enterprise Content Management, Microsoft Sharepoint, ExpressionEngine czy Accrisoft. Skupmy się jednak na uwarunkowaniach naszego, polskiego runku oraz projekcie wdrożenia klasycznego serwisu internetowego, pozostawiając rozwiązania niestandardowe na razie poza naszymi rozważaniami.

Jaki system CMS wybrać – open source vs autorski

Wybierając system CMS, pierwszą naszą decyzją będzie skupienie się na systemach klasy open source (darmowych, z otwartym kodem źródłowym) lub wyboru autorskiego CMSa zwykle proponowanego przez agencję ofertującą wdrożenie firmowego serwisu internetowego.

Porównanie tych dwóch, zupełnie różnych od siebie światów, najlepiej rozpocząć od klasycznej tabelki z plusami i minusami każdego rozwiązania. Choć, jak mawiał były prezydent, czasami także będziemy mieć do czynienia z plusami dodatnimi i ujemnymi.

CMS open source

CMS autorski

bezpieczeństwo biznesowe Otwarty kod popularnych CMSów (WordPress, Joomla, Drupal) to możliwość modyfikacji w zasadzie przez dowolnego wykonawcę. Oznacza to duże bezpieczeństwo biznesowe dla klienta – zlecenie prac rozwojowych lub w ogóle rezygnacja z dotychczasowego wykonawcy serwisu nie jest przesadnie trudne. Dodatkowo na polskim rynku istnieje wiele firm gotowych do pracy w popularnych open sourcowych CMSach. W przypadku autorskich rozwiązań ich właścicielem jest konkretny podmiot (np. agencja interaktywna) – oznacza to, że jest to rozwiązanie przypisane do jednego dostawcy. Jakiekolwiek zmiany (np. rozbudowa funkcjonalności) będziemy musieli prowadzić z jego zaangażowaniem. Ponadto w przypadku całkowitej zmiany dostawcy zwykle będziemy zmuszeni także do wdrożenia nowego CMSa.
rozwój aplikacji Za oprogramowaniem open source stoi zaangażowana społeczność użytkowników. Cyklicznie wydawane są nowe wersje CMSa  naprawiające błędy, wzmacniające bezpieczeństwo oraz wprowadzające dodatkowe funkcjonalności. Posiadanie autorskiego CMSa to zdanie na łaskę (bądź niełaskę) wykonawcy i jego determinacji do rozwoju własnego oprogramowania. Praktyka biznesowa pokazuje, że w większości przypadków rozwiązania dedykowane nie są stale aktualizowane, a koszt finansowania ich zmian ponosi klient.
koszt wdrożenia Oprogramowanie jest zupełnie wolne od opłat licencyjnych, czyli nie ponosimy kosztów jego użytkownika. Nie możemy jednak zapominać, że nie jest to oprogramowanie zupełnie darmowe – koszty zostaną wygenerowane przez jego wdrożenie. Autorski CMS to zamknięty kod i zwykle (choć nie zawsze) konieczność ponoszenia opłaty za jego użytkowanie czy zakup.
funkcjonalności Popularne CMSy posiadają tysiące wtyczek (plug-inów) rozszerzające standardową funkcjonalność systemu. Oznacza to, że bez ponoszenia kosztów wytworzenia niektórych funkcjonalności możemy je zakupić już gotowe. Wpływa to także na ogromne przyśpieszenie prac wdrożeniowych. Autorski CMS posiada zamknięty katalog funkcjonalności, a za każde jego rozszerzenie będziemy musieli zapłacić i przede wszystkim poczekać na jego wdrożenie. Za każdym razem zaczynamy zupełnie od zera i ponosimy koszty prac zespołu IT. Niemniej jednak takie podejście może być dla nas pozytywne – oznacza, to że projektowane zmiany będą w 100% dopasowane do specyfiki naszych działań oraz zaprojektowane specjalnie dla nas.

Powyższa tabelka przedstawia cztery podstawowe aspekty porównania rodzajów systemów CMS i na jej podstawie można wyrobić sobie zdanie na temat drogi, którą możemy obrać w przypadku decyzji o wyborze open source vs. autorskie rozwiązanie proponowane przez agencje interaktywne. W Ideacto, i szerzej w Grupie Divante, zawsze wierzyliśmy w projekty open source i stojącą za nią filozofię. Dlatego też rekomendujemy naszym klientom Magento jako silnik sklepu internetowego oraz WordPress w przypadku wdrożenia serwisów internetowych.

Znając plusy i minusy rozprawmy się teraz z trzema mitami, które zwykle usłyszeć można od klientów w rozmowach na temat systemów CMS i ich wyboru.

Mit 1. WordPress to system dla blogów o kotkach i kwiatkach!

Obecnie na WordPressie działa 60% serwisów na całym świecie i jak łatwo się domyślić nie wszystkie z nich są blogami internetowymi. To prawda, że u podstaw powstawania tego CMSa stała filozofia stworzenia systemu do obsługi blogów. Niemniej jednak po kilku latach rozwoju nie jest on już dedykowany tylko do tych działań i można oprzeć na nim także typowe serwisy firmowe.

Mit 2. Oprogramowania open source nie używa żadna poważna firma!

Do obalenia tego zarzutu wystarczy wspomnieć listę firm używających WordPressa na co dzień. Są to takie marki jak chociażby: The New York Times, CNN, Forbes, GM, UPS, eBay, Sony, TechCrunch, Samsung, IBM, Mashable, Yahoo, Ford, PlayStation, People Magazin, Mozilla Firefox, Reuter’s, VW, General Electric, BBC, MTV, Beyonce (cóż, to w końcu też globalna marka), Xerox, Bata, Nokia, Facebook, Mark & Spencer, Google, Harvard Business Review, Philips, BlackBerry… Uffffff, ta lista naprawdę jest pokaźna.

Mit 3. WordPress i inne open source nie są bezpieczne i ktoś może się do nas włamać!

Jak już wspominałem za oprogramowaniem open source kryje się silna społeczność użytkowników, otwarty kod oprogramowania oraz stały cykl aktualizacji. Takie podejście powoduje dość szybkie łatanie podatności na błędy bezpieczeństwa oraz sprzyja wykonywaniu częstych audytów bezpieczeństwa.

Najważniejszą kwestią zapewnienia bezpieczeństwa dla systemu CMS jest dbanie o jego ciągłą aktualizację. Warto więc bez zbędnej zwłoki aktualizować swój serwis od razu po pojawieniu się nowej wersji CMS. Trzeba także wspomnieć, że WordPress od niedawna oferuje nowe, przyjazne podejście do aktualizacji, które skutkuje jak najmniejszym zaangażowaniem zespołu IT do jego wykonania.

Oprócz tego warto stosować we wdrożonych serwisach kilka tips&tricks wzmacniających bezpieczeństwo. Do tego katalogu działań należą m.in.:

  • niestosowanie standardowych nazw użytkowników oraz łatwych haseł do panelu CMS,
  • korzystanie z plug-inów blokujący niepoprawne logowanie po kilku próbach,
  • stosowanie plug-in czyszczących informacje ujawniane przez standardową instancję WordPress – są one pomocne w przygotowaniu ataku (np. informacje o aktualnie używanej wersji),
  • zmiany domyślnych prefiksów tabel w bazie danych,
  • stosowanie restrykcyjnych praw zapisu do katalogów kluczowych (katalog główny aplikacji, katalog części administracyjnej, katalog bibliotek).

Przegląd TOP3 systemów CMS

Poniższa lista zawiera krótkie informacje o trzech najpopularniejszych systemach CMS dostępnych na licencji open source.

WordPress

Obecnie najpopularniejszy (ponad 60% serwisów internetowych) system CMS. Mnogość plug-inów, duża liczba darmowych oraz płatnych layoutów gotowych do wdrożenia, wsparcie społeczności. Ponadto duża popularność na polskim rynku gwarantuje konkurencyjność oraz możliwość wyboru na rynku wykonawców. Rozwijany od 2003 roku, a obecna wersja to 4.1 (stan na marzec 2015).

Drupal

CMS używany przez 5% serwisów internetowych na świecie. Posiada rozbudowane narzędzia do zarządzania contentem: wsparcie pracy grupowej, fora, biuletyny. Jego zaletą jest także rozbudowane API do integracji z zewnętrznymi systemami. Stworzony w 2001 roku, aktualna stabilna wersja to 7.34.

Joomla!

Jest to drugi, po WordPressie, najpopularniejszy system CMS na świecie. Aktualnie liczba dodatków, plug-inów, komponentów, modułów przekracza 8,3 tys. Projekt założony w 2005 roku, aktualna wersja 3.3.6.

Komentarze

Marcin Cichoń on linkedinMarcin Cichoń on facebookMarcin Cichoń on email2
Autor artykułu:
Marcin Cichoń
Absolwent Informatyki i Ekonometrii na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. W latach 2009 - 2011 niósł kaganek oświaty w polskim e-commerce jako wykładowca Akademii Allegro. Następnie rozpoczął współpracę z agencją interaktywną Ideacto (Grupa Divante), gdzie jako Project Manager odpowiadał za zarządzanie projektami, działania SEO i SEM, projektowanie serwisów internetowych. Prowadził projekty m.in. dla TravelPlanet, Praktiker, Intersport i wielu innych. Posiada certyfikat Google Adwords Qualified Individual oraz Prince2 Foundation.